mandag 15. februar 2010

Long i GOGL og selger ut Holberg Norge

Idag gikk jeg long i Golden Ocean Group på kurs 9,6. posten tilsvarer 30% av porteføljen min, og jeg synes aksjen ser billig med tanke på fremtidig inntjening, og med tanke på en evt emisjon i asia vil GOGL ha en solid likviditet. For å få råd til p beate for aksjene har jeg solgt ut Holberg Norge med 3% tap. Holberg norge tar 1,5% i årlig provisjon for fondet, og det er penger jeg kunne tenke meg å ha selv.

GOGL investeringa er ment som en langsiktig investering, men en vet aldri, kan jo godt selge med god gevinst, eller ved utløsning av stoploss. Har satt stop loss på 8kr.

4 kommentarer:

  1. Kjøpte selv en god del GOGL i dag. GOGL er min tredje største investering og utgjør 19,8% av min portefølje. Snittet mitt steg fra kr 7,83 til kr 8,57,- i dag.

    Nå vet ikke jeg hva du mener med langsiktig. Men om dette gjerne er 3-6 år så syntes jeg du har plassert stop loss alt for nær dagens kurs. Ettersom du er langsiktig så tar jeg det som en selvfølge at du ikke har gearet GOGL eller er svært lavt gearet slik at det ikke utgjør noen risiko for tvangssalg eller at rentene spiser opp fortjenesten.

    Slik bulkmarkedet er nå og med overraskelser som kan komme fra kina + risikoen for at aksjen faller tilbake før, under eller rett etter Singapore noteringen syntes jeg du har plassert stop loss for nær dagens kurs.

    Hvordan kursen svinger i dag, i morgen og de neste 3-4 månedene har ikke noen betydning for deg. Det som betyr noe er hvor kursen er om noen år. Da er det vondt å bli solgt ut med tap og se at aksjen stiger i fra deg noen dager senere. GOGL er veldig solid og de har en utrolg solid ledelse. Derfor er jeg veldig sikker på at GOGL vil stå langt sterkere når en del av faremomentene i markedet forsvinner om 1-2 år til. Noe av risikoen nå er også alle de nye bulkskipene som skal komme i 2010/2011. På en aksje som GOGL bør du forvente større svingning enn ned til kun kr 8 fra 9,6. Den har falt hele 24% på en måned og kan gjerne falle 10-20% til før det snur. Dersom vi ikke får noen positive tegn fra markedet snart.

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. takk for tilbakemelding

    8 kr er mer enn 15% nedgang fra innkjøpskurs. Hvis kursen går under der, er det ingenting i veien for å kjøpe igjen når den kommer seg over 8kr igjen.

    Synes det er kult at du snitter opp GOGL investeringen din, etter at jeg begynte å heller snitte opp enn ned begynte jeg å tjene en god del mer penger i markedet.

    emisjonen i asia er jo allerede kjent i markedet så jeg ser ikke helt hvordan kursen skal synke på nyheten, hvis ikke den blir undertegna da. At utbytter er på vei i 2010 er jo heller ikke negativt.

    SvarSlett
  4. Ja, noteringen er kjent i markedet. Men ikke hvordan noteringen vil skje. Enten blir det en aksjetransaksjon eller så blir det en emisjon. Begge disse kan påvirke markedet. Selv ser jeg lysest på en emisjon. Men størrelsen på emisjonen kan påvirke positivt og negativt også. Selv syntes jeg de ikke bør trykke opp mer enn 25% av nåværende aksjer og notere i singapore. I værste fall 50% nye aksjer.

    Ja, jeg snitter opp og ned alt ettersom hvordan jeg vurderer aksjen på ett senere tidspunkt enn da jeg kjøpte den. Har mye større tro på oppgang og vekst i GOGL etter å ha sett de siste kvartalsrapportene og noteringen i Singapore ser jeg på som positivt.

    Lykke til med investeringen din i GOGL. Personlig tror jeg ikke GOGL vil falle til kr 8. Men jeg ser fortsatt en del faremomenter i markedet som uten bedring kan dra GOGL ned til kr 8 dersom vi har uflaks. Men langsiktig så tror jeg det er veldig stor oppside i GOGL

    SvarSlett